UNITAR Jeju International Training Center (JITC) organized a capacity-building workshop from November 13 to 15, 2024, focused on “Education Without Borders: Shaping Quality Education for Refugees from Pre-Primary to Tertiary”. The workshop brought together 15 participants from diverse sectors including public officials, professors, and NGO personnel from 9 Asia-Pacific developing countries, aiming to raise awareness about the significance of a quality education system for forced and stateless children from education level from primary to higher education in alignment with UN Global Compact on Refugees. Participants examined various topics during the first-day session on Primary Education for Refugees: an analysis of the state of primary education for refugees in the Asia-Pacific region, an assessment of refugee education policies from the perspective of South Asian countries, UNESCO’s "Bridge" program as a means to address educational disparities in the Asia-Pacific, a best-practice case study on improving educational accessibility for Ukrainian children, and an educational case study by a teacher from a domestic refugee child support center. The second-day session focused on Higher Education for Refugees, aligned with the recent UN policy emphasis on refugee higher education. Topics included best-practice efforts to support refugee students through UNHCR scholarship programs, exemplary cases from domestic refugee education support centers, the empowerment story of a refugee university graduate residing in Japan, and Japan’s invitation system for refugee students living overseas for its support of tertiary education. Following this, participants presented pre-assigned fact sheets on the state of refugee education in various countries. Based on the feedback from job-specific evaluations, they developed constructive proposals. The field trip included a visit to Naomi Center, where participants learned about exemplary practices in supporting Yemeni refugees.
UNITAR 제주국제연수센터는 2024년 11월 13일 ~ 15일 제주에서 ‘국경 없는 교육: 유치원부터 고등교육까지 난민을 위한 양질의 교육’을 주제로 한 역량강화 국제워크숍을 개최하였다. 아시아 태평양 지역의 9개국에서 난민 분야 관련 공무원 및 교수, NGO 종사자 15명이 참석했다. 금번 워크숍은 UN의 난민을 위한 글로벌 콤팩트의 기조에 맞추어 초등교육부터 고등교육에 이르기까지 강제이주민 및 무국적자를 위한 양질의 교육 시스템 구축의 필요성을 논의하기 위해 개최되었다. 참가자들은 첫째 날 세션(난민의 초등교육)을 통해 아태지역 난민의 초등교육 실태 분석, 남아시아 국가의 관점에서 분석한 난민 교육 정책, 유네스코 ‘브릿지’ 프로그램을 통한 아태지역 교육 격차 해소 방안 모색, 우크라이나 아동들을 위한 교육 접근성 향상 프로그램 우수사례 공유, 국내 난민 아동 지원 센터 선생님의 사례 교육을 살펴보았다. 둘째 날 세션(난민의 고등교육)에서는 난민의 고등교육을 강조한 UN의 최근 난민 정책 기조에 맞추어 UNHCR 장학 프로그램을 통한 난민 학생들의 고등교육 지원 노력 우수사례, 국내 난민 교육 지원 센터의 우수사례, 일본 거주 난민 대학 졸업생의 사례, 일본 대학의 해외 거주 난민 학생 초청 제도 우수사례를 알아보았다.
또한 참가자들은 사전 역량강화를 통해 작성한 각국의 난민 교육 현황 보고서를 발표하였으며 직무별 평가를 통해 받은 피드백을 토대로 건설적인 방안을 도출하였다. 현장학습으로는 나오미센터를 방문하여 예멘 난민을 지원한 우수사례를 알아보는 시간을 가졌다.
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